Egyházi iskolák pénzügyi diszkriminációja
A kultúrharc folytatódik – számok mezébe öltöztetve
Szerző: Elmer István
Az elmúlt hónapokban ismét kiéleződött az egyházak és a kormány viszonya az egyházi iskolák pénzügyi ellátása körül. A kormány folyamatosan azt állítja, hogy az egyházi közoktatási intézmények mintegy húsz százalékkal (!) magasabb juttatást kapnak (a költségvetésben bevett szóhasználattal szemben nem támogatásról van szó!) az önkormányzati iskolákkal összehasonlítva. Az egyházak pénzügyi kimutatásai ellenben azt mutatják: mintegy húsz százalékkal kevesebb jut iskoláiknak. Az egyházak a feszültség föloldása érdekében a kormány szakértőivel eddig is szakmai egyeztető tárgyalást szorgalmaztak. A tényszerű kérdéseket – amelyek látszólag a vita lényegét képezik – közgazdászok, pénzügyi szakemberek fél óra alatt tisztázhatnák. A kormány – különösen az SZDSZ-vezetésű oktatási tárca – elzárkózása ettől azt jelenti, hogy inkább a vita, az egyházellenes hangulat keltésére alkalmas zűrzavar fönntartására törekszik.
1948-ban, az iskolák államosításának évében 1017 katolikus népiskola működött (999 nem felekezeti), 2504 katolikus általános iskola (1976 nem felekezeti), 49 katolikus gimnázium (az országos 179-ből), 33 katolikus tanítóképző (a 62-ből), 2 katolikus óvónőképző (az 5-ből). Az 1950-es állam és egyház közötti megállapodás (valójában erőszakos diktátum) szerint mindössze nyolc katolikus gimnázium működhetett – a szerzetesek és a fölvehető diákok számának korlátozása mellett – egészen 1990-ig. Ma 62 katolikus óvoda, 102 katolikus általános iskola, 54 katolikus gimnázium és 99 egyéb katolikus közoktatási intézmény működik, beleértve a kollégiumokat is.
A lelkiismereti és vallásszabadságról szóló törvény értelmében minden magyar állampolgárnak joga olyan világnézetű iskolában taníttatni gyermekét, amilyenben kívánja. Amikor tehát az egyház iskolákat tart fönn, nem holmi különszolgáltatást nyújt, hanem – az emberek akarata szerint – közfeladatot vállal át. Ilyen értelemben – tehát a közfeladat ellátásában – semmiféle különbség nincs (nem lehet) az önkormányzati és az egyházi iskola között. Az állam nem határozhatja meg, mennyi egyházi iskola működjön (és fordítva, az egyház sem szólhat bele az önkormányzati iskolák életébe, létébe), ugyanakkor – mivel az egyháztól annak idején elvették az intézményei, így az iskolák fönntartásához szükséges vagyoni alapot – a demokratikus jogállam eszméje értelmében az adófizető polgárok pénzéből az önkormányzati iskolákhoz hasonló mértékben köteles juttatni az egyház iskoláknak, s nem támogatja azokat, mint sokszor említik.
Az idei költségvetési törvénytervezet az alapnak tekintett hatvan százalékos állami normatívát két részre bontotta: ötven százalékra és tíz százalék úgynevezett kiegészítő támogatásra. Ezt a tíz százalékot csak azok az iskolák vehetik igénybe, melyek megfelelnek bizonyos létszámelőírásnak. Ez azt jelenti, hogy a kistelepülések önkormányzati iskolái közül – ahol viszonylag kevés az iskoláskorú gyermek – sok veszélybe kerül. Hiszen immár ötven százalékot kellene a kistelepülési önkormányzatoknak saját költségvetésükből üzemeltetésre fordítani, amire képtelenek. Az egyházi iskolák ellenben akkor sem vehetik igénybe a tíz százalékot, ha megfelelnek a létszámkövetelménynek!