Cikkek listázása

130 éves az esztergomi Keresztény Múzeum

Miért érdemes eljönni a Keresztény Múzeumba?

Szerző: Cséfalvay Pál

A mohácsi tragédia előtti magyar művészet (a budapesti Magyar Nemzeti Galéria mellett) itt tanulmányozható a leginkább. Olaszországon kívül a reneszánsz „kismestereknek” Európában itt található a legnagyobb gyűjteménye. Iparművészeti ágakban: gobelin-, keleti szőnyeg-, delfti fajansz- és szelencegyűjteményeink vetekszenek az Iparművészeti Múzeum megfelelő egységeivel.
Ha számban nem is, de értékben fő darabjai nálunk vannak a középkori magyar művészetnek. Kolozsvári Tamás garamszentbenedeki Kálváriájának szárnyas oltára (1427) mindenképp a legfontosabb, hisz azt tanúsítja, hogy az Anjou-korban Magyarország művészeti szempontból is nagyhatalom volt. Szobrászatban a legmonumentálisabb mű az Úrkoporsó (1480 körül), mint liturgikus dráma kelléke egyedül maradt fenn az egész világon úgy, hogy most is használható. Az Aranyosmaróti- és a Báti Mester táblái az egykori Felvidék magas művészeti szintjét mutatják. MS-mester négy passióképe 1506-ból a csúcs.
A német-osztrák darabok közül a legrégebbi az 1170 táján készült ún. Kölni Magdolna a Schnütgen-gyűjteményből. A Dunai-iskola Kálváriája, valamint a Cranach-iskola táblái mutatják – többek közt – a szomszédos ország művészetének jelenlétét.
Az itáliai táblák legrégebbije egy az 1200-as évek végéről származó Toszkán Kálváriának nevezett teljesen bizáncias mű. Jóllehet a vezetőktől nem tudunk felmutatni műveket, de tanítványaiktól meglepően sokat, így Taddeo Gaddi, Bernardo Daddi, Paolo di Giovanni Fei stb. táblái képviselik a trecentót. A quattrocento tábláink főbb darabjai: Giovanni d’Ambrggio Madonnája és Mária mennybevitele, Pesellino Tengelicés Madonnája, Niccolo da Foligno Szentháromsága, a Botticelli-műhely Madonnája. A cinquecento (Simor kedvence) az európai festészet csúcsteljesítménye. Gyűjtőink már későn érkeztek Itáliába ahhoz, hogy a „nagyoktól” (Leonardo da Vinci, Michelangelo vagy Raffaello) műveket szerezzenek. A tanítványoktól inkább sikerült. Így van Gianpetrinótól egy gyönyörű Madonnánk, Carlo Crivellitől 3 szentünk, Marco Palmezzanótól Szent Sebestyénünk és 2 Szentcsaládunk.
A németalföldi kevés műből ki kell emelnünk Hans Memling Fájdalmak emberét, Jan de Cock Szent Antal remete megkísértését, Hemessen Krisztus kereszthordozását.
A német és osztrák barokk nagyjai is itt vannak egy-két művel: Maulbertsch Utolsó vacsorája, Leicher Szentcsaládja, Martin Altomonte Szent György vértanúsága, Sambach, Platzer, Trautmann, J. Zick vagy Winterhalder biblikus művei bármely múzeum díszei lehetnének.
A 19. század a gyűjtemények kialakulásának kora. Esztergomban a magyar kortársak közül elsősorban Markó Károly és Ferenc fia műveit kell kiemelnünk. Marastoni Jakab, Ligeti Antal, Kovács Mihály, Liezen-Mayer Sándor, Molnár József, Orlai Petrich Soma és a fiatal Lotz Károly számos művel szerepel.
A 20. századot olyan nevek képviselik, mint Körösfői-Kriesch Aladár egy Piétával, Vaszary János, aki nagybátyjáról, Vaszary Kolos bíborosról festett több portrét, Héya Zoltán Csernochról és Serédy Jusztinián bíborosról festett képei megbecsült darabjai gyűjteményünknek. A római iskolások közül Molnár C. Pál, Kontuly Béla néhány kisebb művel szerepel. Az újabbak közül Magyarász Imre, Patay Éva, Kákonyi Asztrik, Prokop Péter művei találhatók meg nagyobb számban.
A rajz és metszetgyűjteményben Markó Károly 307 darabos vázlatfüzete, Julius Schnorr von Carosfeld Hiszekegy sorozata, továbbá Joseph Settegast szinezett Oltáriszetség sorozata jelentős. Metszeteink büszkesége Dűrer fametszet sorozatai, a Nagy- és Kis-passió, az Apokalipszis, a Mária élete. Néhány Rembrandt-karcunk is van.
Textil gyűjteményünk büszkeségei a gobelinek. Nagyobb részt Flandriában készültek. Legértékesebb az ún. Tournai Kálvária a 15. sz. utolsó negyedéből. A legújabb darab 2000-ben készült Budapesten, ez a Szent István kárpit. 34 szövő hozta össze, majd a Millenniumi Kormánybiztosság múzeumunknak ajándékozta.
Szelence és kerámia gyűjteményünk zöme a San Marco hagyatékból való. Főleg a miniatűrös szelencék érdekesek történelmi ábrázolásaik miatt. Delfti fajanszaink egyedülállóak hazánkban. Európa valamennyi porcellángyára képviselve van múzeumunkban. A gyűjtemény legértékesebb darabja az ún. Salzburgi kályha az 1570-es évekből.
Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>