Cikkek listázása

450 éve – 1556. július 31-én – halt meg Loyolai Szent Ignác

Aki egészen Isten gondviselésére bízta magát

Szerző: Szalontai Anikó

Loyolai Szent Ignác talán az egyik legismertebb szent. Minden középiskolás találkozik nevével a történelemkönyvben. A jezsuita rend alapítója, aki fontos szerepet töltött be a reformációt követő katolikus megújulás kibontakozásában… – tanuljuk az iskolában. Alakját egy történelmi kor tablóján mozdulatlannak látjuk. De ki volt valójában Loyolai Ignác? Miben rejlik ereje, amely ma is, mikor halálának 450. évfordulóját ünnepeljük, lelkigyakorlatra hív, Istenhez vezet?
A történelem kis mozzanatai változtatják meg az egyéni sorsokat. V. Károly, miután sikeresen átvette a hatalma Spanyolországban, elhagyta az országot, hogy megválasszák német-római császárrá. Hamarosan felkelés tört ki, amelyet – bár tűzként futott végig az országon – a király kormányzója és a hűségesküt tett főnemesség hamar elfojtott. E felkelés egyik csatájában, Pamplona ostrománál 1521 pünkösdjén egy ágyúgolyó eltalálta egy királyhoz hű fiatal baszk nemes, Inigo López de Loyola lábát. A csúnyán szétroncsolódott láb nehezen gyógyult, s elveszni látszott minden, amit Ignác a katonai hírnévvel és a hölgyekkel kapcsolatban remélt. A hosszú lábadozás alatt el akart merülni legalább a lovagregények világában, de sógornője csak egy Jézus életét és egy szentek életét feldolgozó kötetet talált. Ami ezután történt, kegyelem. Ignác később maga nevezte a gyógyulás heteit a lélek megváltozásának idejének.

Felépülése után elzarándokolt Aranzazúba és Monserratba a Szűzanyához. Majd csaknem egy évet töltött Manrézában, ahol, mint írta, Isten úgy bánt vele, mint egy tanítómester a gyermekkel, s ahol meglátta a Szentháromság titkát. Itt, a hegyen született a Lelkigyakorlatos könyv, amely kovászként változtatta meg a világot.

Ignác a Szentföldre zarándokolt Rómán keresztül, majd éveket szentelt a tanulásnak, az útkeresésnek. Közben, mivel segíteni akart a lelkeknek, egyenként osztogatta könyvét, rövid lelkigyakorlatokat tartott s közösséget verbuvált. Az Egyház, amely akkor súlyos válsággal küzdött, nem nézte jó szemmel apostolkodását, az inkvizíció újra és újra megvizsgálta Ignác tevékenységét. Az utolsó ítélet megfosztotta őt a lelkekért végzett munka lehetőségétől, ezért – bár fejet hajtott az Egyház döntése előtt – Párizsba utazott, hogy ott folytassa tanulmányait, ahol diáktársaival valódi közösséget sikerült alapítania. 1534. augusztus 15-én közös fogadalommal pecsételték meg szövetkezésüket Montmartre hegyén, a vértanúk kápolnájában. Céljuk, hogy szegénységben és szüzességben Istennek szolgáljanak, segítsenek a lelkeknek, és elmenjenek a Szentföldre. Mivel nem tetszett mindenkinek, hogy végleg a Szentföldön maradjanak, egy feltételt is szabtak: ha egy éven belül nem sikerül oda eljutniuk, vagy ha nem maradhatnak tartósan Palesztinában, akkor Rómában a pápa szolgálatába ajánlják magukat. Tervük szerint a tanulmányaik befejezése után, 1537 tavaszán Velencében találkoznak, hogy onnan induljanak a Szentföldre.

De a történelem újra megváltoztatta Ignác terveit. Megtudták, hogy bár harmincnyolc esztendeje nem volt erre példa, abban az évben nem indult zarándoklat a Szentföldre, mert küszöbön állt a háború a törökökkel. Így Ignác első szentmiséjét Rómában mutatta be, ahol társaival III. Pál pápa szolgálatába állt.

Ignác megértette: az örök városban ugyanúgy teljesíthetik küldetésüket, mint Jeruzsálemben. S hogy a Párizsban megszületett közösség örökre együtt maradjon, szerzetesrenddé alakultak. A Jézus Társasága alapító dokumentumát 1541 márciusában hagyta jóvá a pápa, s első rendfőnökké Ignácot választották.

Munkával teli évek kezdődtek: Ignác a rend kiépítésén és alkotmányán dolgozott, illetve megalapította az első kollégiumokat, közben a tagok száma egyre növekedett. S mire Loyolai Ignác befejezte földi pályáját, a világ minden földrészére kiterjedt a rendi család, Afrikától Dél-Amerikáig, Ázsiától Európa széléig. A társaság első rendfőnöke 1556. július 31-én halt meg – ahogyan titkára írta, „anélkül, hogy megáldott volna bennünket, anélkül, hogy utódot jelölt volna ki, anélkül, hogy a rendalkotmányt megerősítette volna, egyetlen ünnepélyes gesztus nélkül, amilyenekkel Isten szolgái el szoktak költözni: olyan halállal, mint bárki más”.

Miben rejlik Szent Ignác ereje, amely eléri a ma emberét is? Mi nyűgöz le ma is Ignác lelkéből? P. Sajgó Szabolcs SJ, a dobogókői Manréza igazgatója így vall erről: „Mindenek előtt a hihetetlenül dinamikus és modern emberképe. Hogy ne maradjon parlagon, kiaknázatlanul az életemben véges időm egy perce se, hogy a bennem feszülő álmok, lehetőségek legjobbjai ne legyenek haszon nélkül. Hogy ne érjem be kacatokkal, amikkel oly bőven megkínál a világ, hogy képes legyek a rejtett kincsek és gyönyörűségek kitakarására, befogadására, megosztására. Hogy lássak és értsek, isteni szabadsággal – szabadon a manipulációktól, a rövidlátástól, a hamisságoktól, s hogy ezt a szabadságot minden egyes emberben tiszteljem, akiben pedig nincs meg, azt hozzásegítsem. Hogy ne csak vágyakozzam a mindig többre, de el is érjem, s ehhez kitartóan megtegyem, ami szükséges, használva az alkalmas eszközöket…

Mik ezek az eszközök? Talán a legfontosabb, amit examennek hívunk. Ez a tudatos élet ignáci záloga, hogy célba érjen az önmagát megismerni kívánó görög bölcs, hogy jó úton haladjon naponta, akit meditációiban Buddha inspirál, és megnyíljon a kereső kételkedő, az élete hiányát fölfedező nem hívő ember belső szeme. Az examen alapos magamra tekintés a legszédítőbb titok színe előtt úgy, hogy minden talmi és ál bűvölete lehulljon rólam, hogy a gyógyerők a mélyből felfakadjanak, s hogy fölragyogjanak tündöklő, isteni arcvonásaim. Az examen rányitja belső szemem a dolgainkat igazgató, uraló – látható és nem látható – erőkre, és szabaddá tesz tőlük a Minden Erők Urának barátságával.

Másik fontos eszköz a napi egyórás töltekezés az egész emberiség máshoz nem fogható szellemi közkincsével, a minden emberi tudást megvilágító, helyre tévő és meghaladó bölcsességgel. Annak szavaival, akin nem fog az idő, akit nem köt a tér, aki fogyhatatlan teremtő és újjáteremtő gyöngédség. És ez nem puszta töltekezés Ignác vezetésével, hanem megvilágosodó együttműködés, szunnyadó erőimet megelevenítő, akaratomat a jóra szoktató és formáló csoda, sebeimet gyógyító, depresszióimból fölemelő önátadás a jóságos és hatalmas Misztériumnak.

Befejezésül Loyolai Ignác szavait ajánlom mindannyiunknak, gyakori megfontolásul: Kevesen tudják, mit hozhatna ki belőlük Isten, ha egészen az ő gondviselésére bíznák magukat.”

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>