Cikkek listázása

közéletről, ünnepről, felelősségről, várakozásról…

A remény jászolánál

Szerző: Lőrincz Sándor

Fotó: Vida József

„Az ember akkor a legerősebb, amikor térden áll” – 2005 adventjén fontos ember szájából hangzott el ez a fontos kijelentés a kaposvári katolikus gimnázium sportcsarnokában. Azóta is azon töprengek: vajon képes-e ily módon nagy és erős lenni az ember?

betlehem

A várakozás heteit éljük, s ilyenkor még inkább felerősödik kételyünk: e polarizált társadalom egyáltalán tisztában van-e azzal, hogy Kire várunk? Vajon mit jelent az Istenember érkezése annak, aki azt próbálja szuggerálni: Mária levette kezét erről az országról? Sokan tesszük azt, amit a Kossuth-díjas színész, Eperjes Károly: imádkozunk ellenségeinkért. Mit mondjak: nem túl könnyű e feladat, ám egyedül az ima mentheti meg ezt a nemzetet. Még akkor is, ha tudjuk: a legfontosabb, az istenhit, az ősi keresztény értékrend, a szelídség, a tisztesség, a tisztelet, az alázat, a „ha megdobnak kővel, dobj vissza kenyérrel” intelem szülte magatartás hiányzik leginkább a politikából, a mindennapokból. Nem véletlen, hogy a keresztény értelmiségiek jelentős része megpróbálja minél távolabb tartani magát a politikától. Azért, mert elege lett belőle. S valljuk be: érthető a csömör, hiszen akik tanúi voltak az elmúlt 18 esztendő történéseinek, sokat láttak, hallottak, s ha nem is verték nagydobra, azért volt-van véleményük. A szabadságról – amely szinte úgy tört ránk, mint amikor a szellem kiszabadul a palackból –, az ezzel együtt járó szabadosságról, a pluralizmusról, a privatizációról, önkormányzatiságról, Tocsik-ügyről és olajszőkítésről, s még mi mindenről.

Tanúi lehettünk a vallásgyakorlat reneszánszának, miként s milyen állapotban kapták vissza a történelmi egyházak jogos jussukat, hogyan tért vissza az élet a szerzetesrendekbe, és szerencsére figyelemmel kísérhettük azt is, hogyan lettek Paulusok Saulusokból. A legnagyobb döbbenet azonban a kaméleonok megjelenését kísérte…

Balás Béla kaposvári püspök a keresztény tömegek politikától, közélettől való menekülését csendes árulásnak nevezi. Valóban az, hiszen így nincs kockázat. Szépen, kívülről szemlélni az eseményeket kényelmes dolog, de akkor hol a felelősség? Legalább azon a területen, ami ránk bízatott, amihez értünk, amihez tehetséget adott az Úr. Amivel el kell számolnunk. Mert el kell számolnunk a végső számadáskor…

Dr. Korzenszky Richárd tihanyi perjel Várakozni című írásában sorjáznak a kérdések: Érzékenyek vagyunk-e a jelekre? Észrevesszük-e, hogy hol van szükség éppen miránk? Hajlamosak vagyunk arra, hogy visszavonuljunk saját várunkba, ahol berendezzük a magunk szűk világát, és nem veszünk tudomást arról, hogy ez a világ, amelyben élünk, sóvárogva várja Isten gyermekeinek a megnyilvánulásait.

Tennivaló bőven akad. De csak kellő bölcsességgel, éleslátással, józansággal, másokat nem megsértve kell odaszegődni a jó ügy mellé. Mert a „jót tenni jó” öröme felülírhatatlan.

Egyes politikai pártok kiteljesedése, mások elsorvadása mellett fokozatosan sodródott bele országunk abba a mély gazdasági és erkölcsi válságba, ahonnan a magunk erejéből aligha kerülhetünk ki. Erénnyé nemesedett a bűn, egyesek a másság felvállalásával szavazatok ezreire számítanak, mások azt hangoztatják, Szent István ökölbe szorított jobbja nem több véres húscafatnál. A nép Győzikén él, de azt nem tudja, hogy Csoóri Sándor nevét hogyan kell helyesen leírni. S ha ezt nem tudja, akkor vajon tisztában van-e azzal, hogy mi fogant meg a Márciusi Chartában?

Sokan a mesterségesen kettészakított ország miatt ágálnak. No de meg tudják-e mondani: ki s miért szakította ketté ezt az országot? S mivel?

Európa kulturális fővárosát építjük, miközben sorra zárnak be kulturális, művészeti intézmények. S miközben José Carrerast díszdoktorrá avatják, nemzetközi hírű professzorokat bocsátanak el az egyetemről. Nyer a pályázat, erről a tárca kiküldi az értesítést is, de egy év múlva sincs belőle pénz. Nem értik sokan a tüntetéseket. Rosszallják a kritikát. (Olykor még azok is, akik tudják, hogy értük s nem ellenük szól.) Pedig az egykori karádi néptanító, Gárdonyi igaza vitathatatlan: „A magyar nemzet hasonlít a puskaporhoz, amely a szabadban csak elpöffen, de ha követ nyomnak rá, mentül nagyobb a nyomás, annál dörgőbb, villámlóbb erővel tör ki alóla.”

Nem véletlenül fogalmaz Pilinszkyvel Kellermayer Miklós professzor: „Roppant hálóban hányódunk”, de hozzáteszi azt is, hogy Magyarország most az intenzív osztályon van, s arra vár, hogy megerősödjön. Csókay András agysebész úgy véli: fel kell állni a háztetőkre és hirdetni az örömhírt, de a magyar emberek jelentős része ragaszkodik fogva tartóihoz: az ateizmushoz és a médiához.

Kellenek tehát a hiteles tanúságtevők; kisebb és nagyobb közösségekbe, művelődési házakba, templomokba. És a közterekre is. Mint ahogy a közelmúltban rendezett Városmisszión is történt. Örülök, hogy nagyobbik fiam egy héten át szolgált az Őrs vezér téren…

Érzékelhető, hogy „percemberkék dáridója” közepette egyre nagyobb sötétség vesz körül bennünket, és az a legnagyobb baj, hogy sokan azt képzelik magukról: így is látnak. Éppen ezért érzem úgy, hogy kellenek a gyertyák, az apró mécsek, az útjelzők, a felkiáltójelek. Talán tisztul némiképp a kép, kienged a gőz, kisebb lesz a mellény, halkabb a hang. Talán hat a példa, jön némi józanság, hiszen nagy a tét: a holnap. Közös holnapunk. A remény jászola.

Richárd atya azt tanácsolja: „Az adventi hajnalok várakozásában nem szabad, hogy elfelejtsük: nem csak mi várjuk a fényt. Minden ember várja, s mi, keresztények, Krisztus-hordozók, a fény hordozói kell, hogy legyünk minden megnyilvánulásunkban.”

Szívleljük meg a tanácsot!

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>