Cikkek listázása

A böjtről beszélgettünk Bánfi Ildikó mentálhigiénés szakemberrel

„A szűk kapun át menjetek be…”

Szerző: Kovács Ágnes

Fotó: Kovács Ágnes

A böjt belső rendet teremt. Az ókori görög filozófusok szerint a böjt a test és a lélek megtisztítása, amely a tudat magasabb szintre emelését is jelenti. Hippokratész, az orvostudomány atyja rutinszerűen javasolta a hosszú böjtöt. A Biblia 74-szer említi. A vallásos ember életében a böjt az Istennel való kapcsolatot erősíti, Jézus 40 napos böjtje a pusztában megmutatja, hogyan lehet elbánni a kísértésekkel.
– A böjt több mint egyszerű táplálékmegvonás. Egészségmegőrző, betegségmegelőző és gyógyító hatása kutatásokkal igazolt – kezdi beszélgetésünket Bánfi Ildikó élelmiszeripari mérnök, mentálhigiénés szakember, okleveles böjttanácsadó. – Az Újszövetségben Jézus azt mondja, hogy bizonyos betegségek gyógyulását csak imádság és böjt által lehet elérni. A mai túlracionalizált és materialista szemléletű ember nem (vagy csak nehezen) képes ezt felismerni.

– A keresztény embernél különösen nagyböjt idején kerül előtérbe a böjt, amikor ételmegvonással egybekötve egyfajta önismeretet is gyakorol, és ezzel figyelme Istenre irányul.

– A böjt rendkívül alapos testi, lelki, szellemi megtisztulással jár együtt, a böjtölő a saját raktárkészletét éli fel, és ezzel megszabadul a lerakódott káros anyagoktól. Viszont ez egy nap alatt nem érhető el. A szervezetnek szüksége van legalább három napra, hogy elkezdődjön a belső táplálkozás. A heti egynapos böjttel tehermentesítjük a szervezetet, ami szintén nagyon hatékony, továbbá megerősíti az imádságot, mert éberebbé tesz, nyitottabbá a szellemi valóságra, az evés viszont álmosít.

– Többféle formája, változata van a testi-lelki edzésnek, tréningnek.

– A sokféle típus nagy része nem böjt, hanem diéta. A Szent Hildegard von Bingen-féle nyolcnapos böjt például gyógyteákat, vizet, tönkölybúzából készült leveseket javasol. A 12. századi bencés gyógyító apáca szerint a böjt stabilizálja a lelket, és segít a testnek saját gyógyító erőit aktivizálni. Az aktivitást igénylő világból nem lehet kiszállni, de az egyensúlyt naponta meg kellene keresni, tartani. A böjt egy passzív elcsöndesedés. A test ellazult állapotban feltöltődik, segít feloldani a mentális feszültségeket, a sejtek, szövetek regenerálódnak. Ez a fajta nyugalom elősegíti a mélyebb szintek rendeződését, miközben az egyén lecsendesedik. Mi állandóan kívül vagyunk önmagunkon. A szóböjt, a csöndes időszak segít, hogy önmagunkra, befelé figyeljünk. Itt az embernek a világhoz, önmagához és az értékekhez való viszonya kerül előtérbe.

– „Azon a napon, amelyen böjtölsz, elégedj meg kenyérrel, vízzel és zöldséggel, és mondj köszönetet Istennek. Számold ki a kiadásokat, amelyeket a böjtnapon megtakarítasz, s az árát add egy idegenből való, szegény testvérnek, egy özvegynek vagy egy árvának, hogy az, aki kapja és jóllakik, imádkozzon érted” (Palladius).

– Régen a böjtben felajánlották a szegényeknek azt az élelmet, amit nem ettek meg. Ezzel teremtve meg az adok-kapok egyensúlyát. A mai fogyasztói társadalomban ritkán adunk. Ez globális probléma: az ember csak elvenni akar. Jó példaként említhetők a természeti népek, akik vándorló életükben nem halmoznak fel fölösleges dolgokat. De nemcsak a tárgyakhoz ragaszkodunk, hanem a régi problémáinkhoz, a régi kapcsolatainkhoz, a lelki lomokhoz is, amelyek megnehezítik életünket.

– A böjt éberebbé tesz lelki értelemben is, mértékletességre inti a testet és a lelket. Arisztotelész szerint a „mértékletes ember mindenben középen jár”.

– A böjt során az ember találkozik önmagával és lelkének ellenségével. A böjtben az ember megérzi esendőségét, megismeri akaratának erősségét, belső szabadságát, mennyiben függ bizonyos dolgoktól, rossz szokásoktól, miközben felfedezi emberi méltóságát. Ha ugyanis függök valamilyen dologtól, akkor a méltóságom is csorbul. „A szűk kapun át menjetek be, mert széles a kapu és tágas az út, amely a pusztulásba vezet, és sokan vannak, akik bemennek rajta. S milyen szűk a kapu és szoros az út, amely az életre visz és milyen kevesen vannak, akik megtalálják” (Mt 7,13-15).

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>