Cikkek listázása

A PPKE Életpálya-Tanácsadóival beszélgettünk

Karrierépítés és hivatás

Szerző: Bodnár Zita

Magyarországon az 1990-es évek elejétől indultak az első karrierszolgáltatásokat nyújtó szervezetek, az úgy nevezett karrierirodák. Az évek során az egyetemeken, főiskolákon is megjelentek, s ma már gyakorlatilag szinte minden felsőoktatási intézményben megtalálhatóak. A karrierirodák létjogosultságának elsődleges oka a munkaerőpiacon kialakult óriási verseny, ami miatt a tudatos karrier- és életpálya tervezést már a diákévek alatt érdemes elkezdeni.
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karán 1996-ban elindult a Diáktanácsadó Iroda, amely tíz évvel később, 2006-ban szolgáltatásait kibővítve átalakult, így született meg az Életpálya Tanácsadó Iroda. A szervezet célja, hogy támogatást és segítséget nyújtson a pályaválasztásban, a személyes karrierépítésben, az életpálya tervezésében és megalapozásában, a munkaerő-piaci elhelyezkedésben a jelenlegi és jövőbeli hallgatók számára.

Az Irodának jelenleg négy munkatársa van: egy szociológus, egy szociálpedagógus, egy pszichológus és egy projektmenedzser. A különböző tréningeken, workshopokon, az évente megrendezésre kerülő állásbörzén túl, a legfontosabb a diákokkal való személyes kapcsolat.

– A hallgatók egy része semmiféle hivatástudattal nem rendelkezik, véletlenszerűen jelentkezik az egyetemre, sokszor egy gimnáziumi tanáruk hatására választanak egy szakot, és aztán az első év végén látják, hogy nem érdekli őket az adott szakterület, nehezen megy a tanulás, és tanácstalanok, hogy maradjanak, vagy szakot, esetleg egyetemet váltsanak – mondja Füle Ágnes pszichológus. – Nagyon sokan keresnek meg minket azzal, hogy nem tudják igazán, hol szeretnének elhelyezkedni az egyetem elvégzése után, fogalmuk sincs, mit kezdjenek a megszerzett tudással, mire jogosítja fel őket a diploma. Ilyen esetekben úgy próbálunk meg segíteni a hallgatóknak, hogy arra bíztatjuk őket, gondolják végig, hogyan jutottak el az egyetemig, milyen motiváció alapján választották az adott szakot vagy szakpárt, milyen típusú munkára éreznek indíttatást, milyen lehetőségek kínálkoznak számukra. Természetesen azért olyan diákok is megkeresnek minket, akik pontosan tudják, mit szeretnének elérni az életben, mi a hivatásuk, hol szeretnének dolgozni, de tanácstalanok abban, hogy hogyan juthatnak el a vágyott célig. Nekik szervezzük a karriertervezési tréninget, amely során megnézzük, hogy a kitűzött cél eléréséhez milyen úton kell elindulnia a hallgatónak, milyen szakmai gyakorlaton kell részt vennie, milyen kapcsolatrendszert kell kiépítenie, és esetleg milyen további képzéseket kell elvégeznie. Nagyon fontosnak tartjuk a tudatosságra való nevelést, hiszen korunk egyik problémája, hogy nagyon sokan igyekeznek a gyerekkort „kitolni”, nehezen vállalnak felelősséget, nehezen hoznak meg egy-egy fontosabb döntést, és egyszerűen sodródnak az árral.

Gyakorlatorientált és kompetenciafejlesztô képzések

Az Iroda a diáktanácsadás keretében igyekszik az egyetemi tanulmányokhoz kapcsolódóan hasznos információkkal és tanácsokkal ellátni a hallgatókat. Jelenleg az élethosszig tartó tanulás korszakát éljük, ezért folyamatosan nő a továbbképzések és a kompetenciafejlesztések iránti igény, ezek nélkül nehéz helytállni a munkaerő-piaci versenyben. Ennek hatására felértékelődött a pályaorientációs tanácsadás, a karriertervezés és a karrier-tanácsadás jelentősége. Az Életpálya Tanácsadó Iroda olyan, három téma köré épülő tréningeket szervez, amelyek rövid, gyakorlatorientált, elsősorban kompetenciafejlesztő képzések:

– pályaorientációs, önismereti tréningeket – megalapozzák a hallgató későbbi karrierjét, a hasznosítható személyes erősségek kiemelésével, a fejlesztésre szoruló gyengeségek erősítésével;

– kompetenciafejlesztő, álláskeresési tréningeket – az eltervezett munkahely megtalálásának és elnyerésének szolgálatában az álláskeresési technikák, irodai alapismeretek, jogi ismeretek elsajátítása, kommunikációs készségek fejlesztése;

– valamint játékos csapatépítő képzéseket – az egyetemi közösség és a személyes kapcsolatok fejlesztése.

A teljes cikk >>>

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>